تمیز کردن آشپزخانه به چه شرایطی نیاز دارد

parallax background
اگر بنا باشد جایی را در خانه نام ببریم که تند تند کثیف می‌شود و فرصت نفس کشیدن نمی‌دهد، آن جا قطعا آشپزخانه است. آشپزخانه جایی است که با پاشیدن روغن چرب می‌شود، زباله‌ها آن‌جا جمع می‌شوند و در کنار همه این‌ها غذا هم پخته می‌شود و این غذا باید عاری از میکروب و آلودگی باشد.
تمیز کردن آشپزخانه راهکارهایی دارد که اگر انجام شوند این فرآیند را را حت‌تر می‌کنند. اولین نکته تفکیک هر بخش از آشپزخانه است. تمیز کردن یخچال و تمیز کردن گاز و تمیز کردن سینک و تمیز کردن کابینت هر کدام قلق‌های خاص خود را دارند. در متن زیر این قلق‌ها را بخوانید!
لوازم آشپزخانه
اگر می‌خواهید آشپزخانه‌ای تمیز و درخشان داشته باشید، بخش اعظم فرآیند تمیز کردن آشپزخانه شما باید صرف جاهایی شود که محل اصابت لکه‌ها هستند. لکه‌های روغن و سبزی و رب نمای زشتی به آشپزخانه شما می‌دهند، پس بهتر است در تمیز کردن آشپزخانه سراغ هر جا رفتید لکه‌بری را فراموش نکنید.
یخچال
کمتر وسیله‌ای در تمیز کردن آشپزخانه مثل یخچال است که با کمی غفلت غیرقابل کنترل شود و با این حال تمیز کردن یخچال در لیست کارهای خیلی‌ها اولویت نیست. ته‌مانده‌های غذا، غذاهایی که اصلا معلوم نیست از کی در یخچال بوده‌اند و محفظه های کثیف سبب می‌شوند یک روز صبح که در یخچال را برای برداشتن مواد صبحانه باز می‌کنید با منظره‌ای نفرت‌انگیز مواجه شوید.
تمیز کردن یخچال باید چند وقت یک بار انجام شود؟
بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند تمیز کردن یخچال هر فصل یک بار از بالا تا پایین انجام شود اما اگر حوصله تمیز کردن یخچال در این فاصله‌های کوتاه را ندارید حداقل سالی دو بار آن را نظافت کنید.
کار تمیز کردن یخچال را با بیرون آوردن غذاها و قراردادن‌شان در جایی خنک شروع کنید. مرحله بعد تمیز کردن یخچال بیرون آوردن قفسه‌ها و کشوها و شستن یا پاک کردن‌شان در حد لزوم است.
جوش شیرین و آب راه حل مناسب تمیز کردن یخچال هستند. اگر حین تمیز کردن یخچال لکه‌ها سرسختی کردند و پاک نشدند از پاک کننده‌های شیمیایی ملایم استفاده کنید. در تمیز کردن یخچال می‌توانید حوله گرم مرطوب روی لکه بگذارید تا کم‌کم شل و کنده شود.
مایکروفر
هنگام استفاده از این وسیله، ریختن خرده غذا طبیعی و عادی است. امکان ندارد غذایی را برای گرم کردن در مایکروفر بگذارید و در مایکروفر نریزد. اگر با دیدن خرده غذا در مایکروفر مشکلی ندارید باید بدانید که در نهایت کارایی وسیله شما کاهش پیدا می‌کند و مسئله فقط تمیزی نیست. پس در تمیز کردن آشپزخانه مایکروفر را هم لحاظ کنید.
تمیز کردن مایکروفر چند وقت یک بار انجام شود؟
در تمیز کردن آشپزخانه باید دقت کنید مایکروفر باید هرروز پاک و هفته‌ای یک بار با بخار تمیز شود. نکته کلیدی در فرآیند تمیز کردن آشپزخانه و مورد این وسیله پیشگیری از ریختن غذا است.
موقع گرم کردن یا پختن، روی غذا را بپوشانید تا غذا کمتر بپرد و در مایکروفر بریزد و هرروز مایکروفر را با اسفنج یا حوله خیس پیش از سفت شدن خرده غذا پاک کنید.
برای لکه‌هایی که به راحتی پاک نمی‌شوند، یک فنجان آب را دو الی سه دقیقه در مایکروفر گرم کنید. بخار آب لکه‌های محکم شده را نرم می‌کند. بعد با سرکه درون مایکروفر را تمیز کنید. هنگام جاروبرقی کشیدن هم جاروی درون مایکروفر را اضافه و خرده‌های غذا را جارو کنید.

اجاق گاز و فر
اجاق گاز به دلیل پخت غذا و سرخ کردنی محل اصلی روغن و چربی و خرده غذا است. تمیز کردن گاز کمی سخت و وقت‌گیر است اما لازم است که هرروز انجام شود.
تمیز کردن گاز چند وقت یک بار انجام می‌شود؟
هروقت که نیاز شد باید گاز را تمیز کنید. حتی ممکن است در یک روز سه بار تمیز کردن گاز را انجام دهید. تمیز کردن گاز بستگی به دقت و حوصله شما حین آشپزی دارد.
برای تمیز کردن گاز شبکه‌ها و شعله‌های روی گاز را بردارید و به مدت ۲۰ دقیقه در آب و صابون خیس کنید بعد با اسفنج تمیز کنید. برای تمیز کردن، روی آن را هم می توانید با اسفنج تمیز کنید.
برای تمیز کردن گاز در قسمت فر سینی‌ها و جوجه‌گردان را بردارید و در آب کف‌آلود خیس کنید بعد با اسفنج تمیز کنید. برای بهترین روش تمیز کردن گاز راهنمای محصول را بخوانید اما در کل برای تمیز کردن گاز می‌توانید با جارو کردن داخل فر و تمیز کردن گاز با اسفنج خیس شروع کنید. برای پیشگیری هرروز کاغذ روغنی کف فر بگذارید تا لکه ها را به خود بگیرد.
استیل ضد لک
هر روز وسایل استیل ضد لک در آشپزخانه‌ها بیشتر می‌شود. ممکن است در تمیز کردن آشپزخانه استیل ضد لک شما را گول بزند و فکر کنید ضد لک یعنی کثیف نشدن اما متاسفانه استیل ضد لک، دربرابر زنگ زدن و لک مقاوم نیست.
تمیز کردن استیل استیل ضدلک چند وقت یک بار انجام می‌شود؟
هرروز باید استیل ضد لک را نظافت کنید. برای پاک کردن سطح استیل از اسفنج نرم و دستمال‌های میکروفایبر استفاده کنید. دستمال‌های مخصوص پاک کردن استیل هم وجود دارند اما بهتر است از دستمال‌های پاک کردن استیل استفاده نکنید چون ممکن است روی سطح خط بیندازند.
برای لکه‌های مقاومی که پاک نمی‌شوند از دستمال‌های لکه‌گیری پلاستیکی استفاده کنید. برای تمیز کردن سطح استیل پولیشی همیشه دستمال را در جهت لکه بکشید. برای نظافت می‌توانید از سرکه رقیق شده، جوش شیرین، حلال‌های الکلی و اسپری شیشه شور بدون کلراید استفاده کنید.
فارسی